Μάθε πως παίρνεις σωστά τον σφυγμό σου

Μάθε πως παίρνεις σωστά τον σφυγμό σου

Πολλοί αθλούμενοι σε γυμναστήρια ή έξω στην ύπαιθρο δεν γνωρίζουν πώς να ελέγχουν τους σφυγμούς της καρδιάς τους. Βέβαια υπάρχουν ηλεκτρονικά «ρολόγια» που τα φοράς και σου δείχνουν πόσους σφυγμούς ανεβάζεις, ωστόσο, οι περισσότεροι δεν διαθέτουν, έτσι πολύ απλά έχουν άγνοια για την κατάσταση της καρδιάς τους.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Μάθε πόσες ώρες πρέπει να προπονείσαι πραγματικά αν κάνεις δουλειά γραφείου

 

Το να γνωρίζουμε πως παίρνουμε σφυγμό είναι σημαντικό για πολλούς λόγους. Ο ένας είναι αν ανεβάσουμε πολλούς σφυγμούς, κάτι που δεν είναι καλό για την καρδιά μας. Ένας άλλος είναι ότι για να κάψουμε λίπος, θα πρέπει να διατηρούμε τους σφυγμούς μας, δηλαδή την ένταση της προπόνησης σε κάποιο επίπεδο ανάλογα με την ηλικία μας.

Πως λοιπόν μετράμε τον σφυγμό μας; Αρχικά θα πρέπει να σταματήσουμε για μερικά δευτερόλεπτα και στη συνέχεια να εντοπίσουμε ένα από τα δύο σημεία του σώματος μας που νιώθουμε τον σφυγμό μας.

Στο λαιμό :

Τοποθετήστε δύο σας δάχτυλα στο «μήλο του Aδάμ» και σύρετέ τα στο πλάι, μέχρι το φυσικό αυλάκι που σχηματίζεται ανάμεσα στο λάρυγγα και τους μυς του λαιμού. Στο σημείο αυτό ο σφυγμός είναι πιο έντονος.

Στο εσωτερικό του βραχίονα :

Τοποθετήστε τα δύο ενωμένα δάχτυλά σας στην εσωτερική πλευρά του μπράτσου. Δοκιμάστε να ψηλαφίσετε στη μέση της απόστασης που χωρίζει τον ώμο από τον αγκώνα, ανάμεσα στους μυς που βρίσκονται δίπλα στο ποντίκι.

Μόλις εντοπίσετε τον σφυγμό σας μετρήστε με το ρολόι 10 ή 15 δευτερόλεπτα. Αν έχετε μετρήσει 10΄΄ τότε πολλαπλασιάστε τον αριθμό των σφυγμών επί 6 ή επί 4 αν έχετε μετρήσει 15΄΄ για να ανακαλύψετε πόσους σφυγμούς έχετε το λεπτό!

H καρδιά κάθε ανθρώπου μπορεί να χτυπά με διαφορετικό ρυθμό. Άλλος μπορεί να έχει 60 παλμούς, άλλος 70, άλλος 85 και όλες αυτές οι αποκλίσεις να είναι μέσα στο φυσιολογικό. Πιο έντονες αποκλίσεις, όμως, ίσως κρύβουν κάποιο παθολογικό αίτιο. Για παράδειγμα, αν έχετε υπερθυρεοειδισμό, μπορεί η καρδιά σας να δίνει 120 παλμούς το λεπτό, ενώ αν έχετε υποθυρεοειδισμό μπορεί να δίνει μόνο 40. Ένας άνθρωπος με κολποκοιλιακό αποκλεισμό -ένα σοβαρό πρόβλημα στη λειτουργία της καρδιάς- μπορεί να έχει 35-40 παλμούς. Aπό την άλλη μεριά, ένας αθλητής μπορεί να έχει σε κατάσταση ηρεμίας 35-40 παλμούς, χωρίς βέβαια αυτό να είναι παθολογικό. Kαι αν οι πολλοί αριθμοί έκαναν την καρδιά σας να χτυπά τρελά, ηρεμήστε και μετρήστε τους σφυγμούς σας. Tο πιθανότερο είναι πως θα κυμαίνονται από 55-60 έως 90 σφυγμούς το λεπτό, όσο ακριβώς είναι το φυσιολογικό πλαίσιο. Yπάρχουν, όμως, και άνθρωποι που φυσιολογικά ξεπερνούν τους 80-90 σφυγμούς το λεπτό. Για να πείτε, ωστόσο, πως ανήκετε σε αυτούς, οι γιατροί συστήνουν να αποκλείσετε πρώτα τα παθολογικά αίτια. Aντίθετα, αν οι σφυγμοί σας ξεπερνούν σε αλλεπάλληλες μετρήσεις τους 100 -δηλαδή αν τους έχετε μετρήσει σε αυτό τον αριθμό για 2-3 συνεχόμενες μέρες-, είναι απαραίτητο να το συζητήσετε με το γιατρό σας, ώστε να κάνετε ορισμένες εξετάσεις.