fbpx

Πόση ώρα πρέπει πραγματικά να ζεσταίνεις τη μηχανή σου τον χειμώνα

Πόση ώρα πρέπει πραγματικά να ζεσταίνεις τη μηχανή σου τον χειμώνα

Το βάζεις μπρος και εσύ ετοιμάζεσαι… ντύνεσαι, τακτοποιείς τα πάντα… Μέχρι να ετοιμαστείς έχει περάσει αρκετά λεπτά και εκείνο δουλεύει στο ρελαντί για να ζεσταθεί σε ένα από τα κρύα πρωινά του χειμώνα που το παίρνεις να πας στη δουλειά. Είναι όμως ο ενδεδειγμένος τρόπος να προθερμάνεις τον κινητήρα ή αντί να του κάνεις καλό του κάνεις ζημιά;

Η απάντηση έρχεται φυσικά από τους κατασκευαστές κινητήρων που απόρροια της είναι η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου της Οξφόρδης στη Βρετανία που καταλογίζει πρόστιμο 40 λιρών σε όσους αφήνουν για πολύ ώρα τον κινητήρα του αυτοκινήτου ή της μοτοσικλέτας τους να ζεσταθεί τις κρύες μέρες του χειμώνα.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Το μεγάλο δίλλημα κάποια στιγμή μπορεί να είναι υπαρκτό: Αλλάζω ή επισκευάζω κινητήρα

 

Η απόφαση αυτή δεν είναι άστοχη και βασίζεται στους κατασκευαστές κινητήρων και φυσικά σε αυτό το θέμα δεν διαφέρουν οι κινητήρες μοτοσικλετών.

Πολλοί οδηγοί μοτοσικλετών αφήνουν τον κινητήρα αναμμένο όση ώρα χρειάζονται για να ετοιμαστούν δηλαδή να κουμπώσουν το μπουφάν και να φορέσουν κράνος και γάντια και ίσως να τακτοποιήσουν τα πράγματα στη μπαγκαζιέρα θεωρώντας ότι με αυτό τον τρόπο κάνουν καλό στον κινητήρα τους ενώ στην πραγματικότητα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.

Σύμφωνα λοιπόν με τους κατασκευαστές περίπου το 90% της φθοράς ενός κινητήρα προκαλείται όταν δουλεύει κρύος επομένως πρέπει να φτάσει όσο γίνεται πιο γρήγορα στην ιδανική του θερμοκρασία λειτουργίας χωρίς να ζοριστεί αφού τα λάδια και τα μέταλλα είναι κρύα. Έτσι λοιπόν σκέφτονται πολλοί αναβάτες και αφήνουν τον κινητήρα να δουλεύει πολύ ώρα στο ρελαντί.

Τι γίνεται όμως στην πραγματικότητα; Ο κινητήρας όταν δουλεύει στο ρελαντί καταναλώνει τόσο λίγο καύσιμο που για να φτάσει στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας θα περάσει πολύ ώρα. Για αν λειτουργήσουν λοιπόν σωστά τα λάδια και κυρίως οι πρόσθετες ουσίες όπως οι μολυβδαινιούχων σουλφιδίων (molybdenum sulphide) και ZDDP (zincdialkyldithiophosphate)  πρέπει η θερμοκρασία του κινητήρα να φτάσει στους 60 βαθμούς τουλάχιστον για να αρχίσουν να λειτουργούν αυτά τα λιπαντικά στοιχεία και αν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι πολύ χαμηλή όπως για παράδειγμα τον χειμώνα  ο κινητήρας θα χρειαστεί πολλή ώρα μέχρι η θερμοκρασία του να φτάσει τους 60°c. Στην περίπτωση που είναι αερόψυκτος ίσως να μην τη φτάσει και ποτέ!

Οι κατασκευαστές μοτοσικλετών και λιπαντικών συνιστούν:  Αφού βάλεις μπροστά τον κινητήρα της μηχανής σου ξεκινάς σχεδόν αμέσως με χαμηλή ταχύτητα και στροφές. Δηλαδή οδηγάς πολύ προσεκτικά ώστε να μην ζορίσεις καθόλου τον κινητήρα σου. Οι στροφές δεν θα πρέπει να είναι ούτε πολύ χαμηλές ούτε πολύ υψηλές! Αν οδηγάς μοτοσικλέτα με καρμπιρατέρ θα πρέπει να κλείνεις όσο το δυνατόν συντομότερα το τσοκ γιατί το πλούσιο μείγμα που μπαίνει στον θάλαμο καύσης «σπάει» το λάδι που βρίσκεται στα τοιχώματα του κυλίνδρου επιταχύνοντας με τη σειρά του τη φθορά.

Αντίθετα  στις μοτοσικλέτες που δεν έχουν χειροκίνητο τσοκ και έχουν ψεκασμό αυτό δεν ισχύει επειδή το μόνο που κάνει το τσοκ είναι να αυξάνει τις στροφές και όχι να επηρεάζει τη σύσταση του μείγματος.

Ξεκίνα λοιπόν το μηχανάκι σου χαλαρά χωρίς να το ζορίζεις και αύξανε σταδιακά ταχύτητα μέχρι που η θερμοκρασία να φτάσει στους βαθμούς σωστής λειτουργίας του κινητήρα.

Παράλληλα τις κρύες μέρες του χειμώνα ζεσταίνονται και τα υπόλοιπα τμήματα της μηχανής  από τα λάστιχα μέχρι και τις αναρτήσεις κάτι που δεν πετυχαίνεις έχοντας το μηχανάκι σου αν δουλεύει σταματημένο.