fbpx

Πόσο επικίνδυνα είναι τα ηλεκτροκίνητα πατίνια; Γιατί η εταιρία δεν δίνει κράνος;

Πόσο επικίνδυνα είναι τα ηλεκτροκίνητα πατίνια; Γιατί η εταιρία δεν δίνει κράνος;

Ένα συμβατικό ποδήλατο αναπτύσσει ταχύτητα 20 με 25 χιλιομέτρων όταν ο ποδηλάτης πάει γρήγορα. Ένα αγωνιστικό ποδήλατο, μπορεί αν φτάσει και τα 60 χλμ την ώρα. Στην ποδηλασία το κράνος συστήνεται ως μέτρο ασφάλειας και ειδικά οι αγωνιζόμενοι το φρούν υποχρεωτικά, καθώς έχουν συμβεί ουκ ολίγα ατυχήματα και δυστυχήματα. Στα ηλεκτρικά πατίνια όμως όχι! Τέτοια πρόβλεψη δεν υπάρχει στον ΚΟΚ, αλλά ούτε συστήνεται από τους υπεύθυνους της συγκεκριμένης εταιρίας.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Τα 9 σοβαρά λάθη που κάνουν οι οδηγοί ποδηλάτων!

 

Το ηλεκτρικό πατίνι που πλέον ήρθε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη, πιάνει τα 25χλμ ταχύτητα, με τους πιστιρικάδες κυρίως να έχουν βρει τη χαρά τους και να τερματίζουν τα πατίνια αγνοώντας όλους τους κανόνες σωστής κυκλοφορίας και όχι τον ΚΟΚ που δεν προβλέπει κάτι σχετικό. Σε πεζοδρόμια, στο πλακόστρωτο της παραλίας, αλλά και ανάποδα σε μονόδρομους κινούνται τις περισσότερες φορές με την μέγιστη ταχύτητα που μπορούν να πιάσουν αυτά τα ηλεκτρικά πατίνια.

 

 

Τα ατυχήματα που ευτυχώς μέχρι τώρα δεν έχουν γίνει δυστυχήματα, φαίνεται ότι διαδέχονται το ένα το άλλο. Πριν μερικές μέρες έγινε ένα ακόμα συμβάν με ανήλικο που οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι και τραυματίστηκε σοβαρά. Το συμβάν έγινε στη Καλαμαριά με έναν 17χρονο να κινείται αντίθετα σε μονόδρομο και να συγκρούεται με διερχόμενο αυτοκίνητο. Ο νεαρός τραυματίστηκε σοβαρά μετά από χτύπημα στο κεφάλι.

Να σημειωθεί πως πρόκειται για το πρώτο καταγεγραμμένο τροχαίο όπου εμπλέκεται οδηγός ηλεκτρικού πατινιού.

Το νέο μέσο μεταφοράς έχει ελάχιστο καιρό παρουσίας στη Θεσσαλονίκη και έχει κερδίσει πολλούς χρήστες χωρίς να υπάρχει νομικό πλαίσιο για τη χρήση τους.

Τι συμβαίνει όμως με τη ταχύτητα των 25χλμ που πιάνει στη μέγιστη απόδοση του το ηλεκτρικό πατίνι; Σύμφωνα με τον ΚΟΚ δεν απαιτείται η χρήση κράνους, όπως άλλωστε συμβαίνει και στα ποδήλατα.

 

 

Ωστόσο σχετικές διαφημιστικές φωτογραφίες των ηλεκτρικών πατινιών από άλλες χώρες της Ευρώπης, απεικονίζουν χρήστες με κράνος. Στην Ελλάδα βέβαια αυτό δεν το κρίναμε απαραίτητο!

Μία έρευνα που διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο Νέας Νότιας Ουαλίας σχετικά με την αποτελεσματικότητα του κράνους στην πρόληψη τραυματισμών του κεφαλιού μεταξύ ποδηλάτων και μηχανοκίνητων οχημάτων αλλά σχετικά με την «επικίνδυνη συμπεριφορά» κάποιου ποδηλάτη με κράνος και κάποιου χωρίς.

Αυτό που βρήκαν οι ερευνητές είναι πως οι ποδηλάτες που δεν φοράνε κράνος είναι πιθανότερο να προβούν σε ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, καθώς και να εμπλακούν σε σοβαρότερα ατυχήματα με μηχανοκίνητα οχήματα από όσους φορούν προστατευτικό κράνος.

Η ανάλυση αφορούσε μια αναδρομική συγκριτική μελέτη με τον έλεγχο των περιπτώσεων να έγινε από αναφορές της αστυνομίας όπως επίσης και από τις εισαγωγές στα νοσοκομεία και την θνησιμότητα των ατυχημάτων στην Νέα Νότια Ουαλία της Αυστραλίας κατά την διάρκεια 2001-2009. Σε 8 έτη υπήρξαν 6745 συγκρούσεις ποδηλάτων με μηχανοκίνητα οχήματα όπου οι αναβάτες φορούσαν κράνος. Η χρήση του κράνους συνδέθηκε με μειωμένο κίνδυνο τραυματισμού στο κεφάλι σε μια σύγκρουση ποδηλάτου-αυτοκινήτου με ποσοστό 74% και όσο μεγαλύτερη ήταν η ζημιά τόσο μεγαλύτερη ήταν η μείωση των τραυματισμών.

 

 

Η μελέτη-σύγκριση πραγματοποιήθηκε με την σύνδεση πληροφοριών από τα νοσοκομεία της Νέας Νότιας Ουαλίας, καθώς και με τις εκθέσεις της αστυνομίας σχετικά με συγκρούσεις μηχανοκίνητων οχημάτων με ποδήλατα οι οποίες οδήγησαν σε κάποιον τραυματισμό ή θάνατο ποδηλάτη. Ένας στους τέσσερις ποδηλάτες που εμπλέκονταν σε κάποιο ατύχημα, δεν φορούσε κράνος.

Περίπου οι μισοί νέοι και έφηβοι μέχρι 19 ετών δεν φορούσαν κράνος, γεγονός που θα πρέπει να γνωστοποιηθεί στους νέους αν λάβουμε υπ’ όψιν την αποτελεσματικότητα του κράνους. Όσοι ποδηλάτες δεν φορούσαν κράνος, ήταν πιθανότερο να εμφανίσουν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά πάνω στο ποδήλατο, ωστόσο ήταν λιγότερο πιθανό να κυκλοφορούν σε επικίνδυνες γι’ αυτούς περιοχές.

Το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ήταν πως όσοι δεν φορούσαν κράνος ήταν πιθανότερο να εμπλακούν σε κάποια σοβαρή σύγκρουση.

Αλήθεια γιατί οι οδηγοί των ηλεκτρικών πατινιών που πιάνουν τα 25 χλμ ταχύτητα να εξαιρούνται;

Η αλήθεια είναι ότι κανένα όχημα δεν είναι επικίνδυνο, ο χρήστης του όμως μπορεί να είναι. Έτσι το ερώτημα τίθεται εύλογα, γιατί δίνονται για χρήση τα  ηλεκτρικά πατίνια σε ανήλικα άτομα που δεν έχουν καμία οδηγική παιδεία;