fbpx

Ένας ειδικός σου δίνει 7 tips για να επιλέξεις σωστά λάστιχα για το αυτοκίνητο σου!

Ένας ειδικός σου δίνει 7 tips για να επιλέξεις σωστά λάστιχα για το αυτοκίνητο σου!

Ιδανική εποχή για αλλαγή των ελαστικών δεν υπάρχει. Κριτήριο για την αντικατάστασή τους, πρέπει να είναι πάντοτε το μέγεθος της φθοράς τους.

Ωστόσο τους ανοιξιάτικους και φθινοπωρινούς μήνες μπορούμε να πετύχουμε καλύτερες προσφορές ως προς την τιμή τους, επειδή ακριβώς όλοι τρέχουν για λάστιχα μόλις πιάσουν τα κρύα και οι γερές ζέστες, όμως όταν μπαίνει ο χειμώνας η ανάγκη για καλύτερα λάστιχα αυξάνει και το λάστιχο είναι πρώτιστο θέμα ασφάλειας.

 

 

Το Activeman.gr ρώτησε τον Γιάννη Γαλάνη που είναι οδηγός αγώνων και διατηρεί και κατάστημα ελαστικών, πως μπορείς να διαλέξεις σωστά τα ελαστικά του αυτοκινήτου σου:

 

  1. Έτσι θα διαπιστώσεις αν τα ελαστικά χρειάζονται αλλαγή

Πριν την αγορά ελαστικών το πρώτο θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει είναι η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης αγοράς. Προκειμένου να καταλήξουμε στη σωστή απόφαση θα πρέπει αρχικά να ελέγξουμε αν υπάρχουν τομές, φουσκώματα ή αλλαγή χρώματος στα ελαστικά. Σε αυτή τη περίπτωση πρέπει να προβούμε σε άμεση αντικατάστασή τους. Στη συνέχεια θα πρέπει να συμβουλευτούμε τους δείκτες φθοράς του ελαστικού. Σημάδια που μπορούν να μας οδηγήσουν σε έλεγχο των ελαστικών μας είναι η συχνότερη και αναίτια ενεργοποίηση των συστημάτων ABS και αντισπίν. Επειδή τα ελαστικά φθείρονται κατά την επαφή τους με τον ατμοσφαιρικό αέρα και ξεραίνονται από την ηλιακή ακτινοβολία, θα πρέπει να αντικαθίστανται μετά από 5 χρόνια ανεξαρτήτως των χιλιομετρικών αποστάσεων που έχουν διανύσει.

 

  1. Μάθε πως βρίσκεις τη σωστή διάσταση

Μία ασφαλής λύση είναι να αγοράσουμε τη διάσταση που προτείνεται από το κατασκευαστή του αυτοκινήτου στο σχετικό βιβλίο οδηγιών. Οι πληροφορίες αυτού του είδους είναι αναρτημένες και στις κολώνες των πλαϊνών θυρών, σε περίπτωση που έχετε χάσει το βιβλίο του κατασκευαστή. Εάν θέλετε να διαφοροποιηθείτε από την επίσημα προτεινόμενη διάσταση, πιθανώς για βελτίωση των επιδόσεων και της εμφάνισης του οχήματος σας, θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας ορισμένους παράγοντες.

Οι διαστάσεις του ελαστικού είναι σε άμεση συνάρτηση με τις διαστάσεις της ζάντας, τόσο με τη διάμετρό της όσο και με την απόσταση μεταξύ των άκρων της ζάντας όπου πατάει το ελαστικό (rim). Το “ταίριασμα” της διάστασης του ελαστικού με τη διάμετρο της ζάντας είναι το εύκολο τμήμα της διαδικασίας, αφού όπως είναι προφανές δεν είναι δυνατόν να αγοράσουμε ελαστικό στο οποίο αναφέρεται ότι είναι κατάλληλο για ζάντα 15 ιντσών και να προσπαθήσουμε να το συνδυάσουμε με ζάντα διαμέτρου 18 ιντσών. Όμως η πραγματική τελική μορφή που θα πάρει το ελαστικό εξαρτάται από το rim της ζάντας. Εάν το rim είναι στενό τότε το ελαστικό θα πιεστεί υπερβολικά με αποτέλεσμα να φουσκώσει πάνω από το κανονικό εκτός ζάντας και οι επιδόσεις του να μειωθούν. Σε αντίθετη περίπτωση όπου το rim είναι αρκετά ευρύ, ελοχεύει ο κίνδυνος να διαλυθεί το ελαστικό σε μεγάλες ταχύτητες. Ένας πρακτικός κανόνας που μπορούμε να ακολουθήσουμε είναι ο εξής:

 

  1. Έλεγξε την ημερομηνία

Πρώτο πράγμα που πρέπει να σιγουρέψεις είναι ότι τα λάστιχα δεν έχουν λήξει. Ψάξε για την ημερομηνία παραγωγής των ελαστικών. Η ένδειξη με την χρονολογία βρίσκεται περιμετρικά πάνω στο λάστιχο, κοντά στο σημείο που εφάπτεται με τη ζάντα. Ο αριθμός που υπάρχει υποδεικνύει την εβδομάδα και το έτος κατασκευής των ελαστικών και θα τον δεις στη μορφή, π.χ. 2314 (23=ο αριθμός της εβδομάδας, 14=το έτος). Σε αυτή την περίπτωση λοιπόν, το λάστιχο βγήκε από τη γραμμή παραγωγής την 23η εβδομάδα του 2014.

Γενικά προτίμησε όσο πιο φρέσκα ελαστικά!

 

  1. «Μέτρα» τον δείκτη ταχύτητας

Πολλές φορές δημιουργείται η εντύπωση ότι ένα ελαστικό με υψηλότερο δείκτη ταχύτητας  είναι καλύτερο από ένα ελαστικό με χαμηλότερο δείκτη ταχύτητας. Το συμπέρασμα αυτό δεν είναι ορθό διότι τα προαναφερόμενα ελαστικά έχουν σχεδιαστεί για να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι το υλικό κατασκευής του ελαστικού με το μεγαλύτερο δείκτη ταχύτητας θα έχει σαν αποτέλεσμα τη διαφορετική συμπεριφορά του, από πλευράς θερμοκρασίας και πρόσφυσης, σε χαμηλή ταχύτητα. Συμπερασματικά δεν υπάρχει λόγος να τοποθετούμε ελαστικά με δείκτη ταχύτητας μεγαλύτερης από του οχήματός μας αφού θα επιβαρυνθούμε οικονομικά χωρίς ιδιαίτερο όφελος.

 

  1. Πρόσεξε τον δείκτη φορτίου

Τα ελαστικά που θα τοποθετήσουμε στο όχημά μας θα πρέπει να έχουν δείκτη φορτίου τέτοιο ώστε να μπορεί να υποστηριχθεί το μεικτό βάρος του οχήματος. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο δείκτης φορτίου αφορά στο μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος ανά ελαστικό. Συνεπώς για να επιλέξουμε το κατάλληλο δείκτη φορτίου θα πρέπει να διαιρέσουμε το μέγιστο μικτό βάρος του οχήματος δια 4 και το αποτέλεσμα της διαίρεσης να το συγκρίνουμε με τις αντιστοιχίες που παρουσιάζονται στο σχετικό πίνακα (βλ Παράρτημα – Ενότητα Δείκτης Φορτίου). Σε αντίθετη περίπτωση είναι δυνατή η παρουσίαση φαινομένων αστάθειας του οχήματος ακόμα και αστοχίας των ελαστικών.

 

  1. Ελαστικά ειδικών συνθηκών

Όπως είναι εύκολα αντιληπτό η επιλογή των ελαστικών εμπεριέχει αρκετούς εν γένει συμβιβασμούς, διότι δεν είναι δυνατόν ένα ελαστικό να είναι ταυτόχρονα το πλέον γρήγορο σε αγωνιστική πίστα, να έχει την καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι και τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Το ελαστικό που παρουσιάζει υψηλό βαθμό πρόσφυσης σε υψηλές θερμοκρασίες πέλματος, είναι ιδιαίτερα αναποτελεσματικό σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπου το πέλμα του γίνεται σκληρό και άκαμπτο. Τα ελαστικά που έχουν σχεδιαστεί να έχουν καλή απόδοση κάτω από κακές οδηγικές συνθήκες (χιονιού ή λάσπης) φέρουν τη σήμανση Μ&S (Mud and Snow) (βλ Παράρτημα – Ενότητα Σήμανση Λάσπης ή Χιονιού). Αν το όχημα δεν κινείται τακτικά σε οδικές οδούς με τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά δεν χρειάζεται να τοποθετήσουμε λάστιχα της κατηγορίας αυτής διότι θα υποστούν μεγαλύτερες φθορές το καλοκαίρι και θα έχουν μειωμένη “αίσθηση”σε σχέση με τα αντίστοιχα ασφάλτινα.

 

  1. Αλλάζοντας δύο λάστιχα αντί για τέσσερα

Ιδανικά πρέπει να αγοράσεις τέσσερα καινούρια λάστιχα. Ωστόσο αυτό που συνηθίζεται σε πολλές περιπτώσεις (κυρίως για τη μείωση του κόστους) είναι να τοποθετούνται μόνο δύο καινούρια και αυτά, στους κινητήριους τροχούς. Για παράδειγμα, αν ένα αυτοκίνητο είναι προσθιοκίνητο, τα νέα λάστιχα τοποθετούνται στον εμπρός άξονα. Το σκεπτικό δεν είναι λάθος γιατί στην ουσία θέλουμε τα φρέσκα λάστιχα να μπουν στον άξονα κίνησης του αυτοκινήτου, εκεί όπου υπάρχει έντονη η ανάγκη για πρόσφυση. Παρ’όλα αυτά για να εκμεταλλευτούμε το 100% των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου και να είμαστε ασφαλείς, η αγορά τεσσάρων ελαστικών είναι μονόδρομος.