fbpx

Μότο: Να γιατί το ωράριο οδήγησης στην εκδρομή είναι σημαντικό για την ασφάλεια σου

Μότο: Να γιατί το ωράριο οδήγησης στην εκδρομή είναι σημαντικό για την ασφάλεια σου

Οι εκδρομές με την αγαπημένη σου μοτοσικλέτα, με καλή παρέα ή χωρίς παρέα, είναι το καλύτερο φάρμακο για το στρες και χαρίζει καλή διάθεση. Η χαλάρωση που προσφέρει μια μοτο-εκδρομή είναι το καλύτερο για την ψυχολογία!

Για να πετύχει όμως η εκδρομή που σχεδιάζεις με τη μοτοσικλέτα, πρώτιστο μέλημα είναι η ασφάλεια, τουλάχιστον όσο περνάει από το χέρι σου. Εννοείται ότι θα έχεις τον σωστό εξοπλισμό, θα έχεις ελέγξει μηχανικά τη μοτοσικλέτα σου και δεν θα εμπιστεύεσαι κανέναν άλλον οδηγό στον δρόμο για να αποφύγεις τα δυσάρεστα!

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Αυτά είναι τα φυσικά φαινόμενα (εκτός της απλής βροχής) που «απειλούν» την εκδρομή σου

 

Όμως ένας βασικός παράγοντας ασφάλειας, που ίσως κάποιοι μοτοσικλετιστές τον αγνοούν, είναι ο συνολικός χρόνος οδήγησης και τα διαλλείματα που κάνεις ανάλογα με τη χιλιομετρική απόσταση. Ο χρόνος οδήγησης και οι στάσεις με διαλλείματα έχουν ιδιαίτερη σημασία κυρίως σε μεγάλες διαδρομές, όπως από Αθήνα στον Έβρο ή από Θεσσαλονίκη στη Καλαμάτα ή ακόμα και στο εξωτερικό, αφού πολλά τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα γίνονται από λανθασμένους χειρισμούς λόγω κούρασης!

Σε μια εκδρομή πολλοί είναι εκείνοι που πέφτουν στη παγίδα της υπερβολικής οδήγησης και αυτό συμβαίνει κυρίως για δύο λόγους. Ο πρώτος, ότι θεωρούν ότι είναι ξεκούραστοι και υπερεκτιμούν τις δυνάμεις τους και ο δεύτερος ότι μπαίνουν στον νιρβάνα της εκτόνωσης μέσω της οδήγησης της μοτοσικλέτας! Άλλοι λόγοι επίσης σημαντικοί είναι οι φίλοι που θα συναντήσουν σε κάποιο σημείο της διαδρομής και η κράτηση δωματίου σε κάποιο κατάλυμα που έχουν προγραμματίσει να φτάσουν.

Σε μια εκδρομή η όρεξη για οδήγηση είναι μεγάλη και η κούραση μπορεί να είναι γλυκεία και να αποδειχθεί στο τέλος επικίνδυνη, αν δεν βάλεις όρια στον εαυτό σου!

Στους επαγγελματίες οδηγούς υπάρχουν θεσπισμένα όρια, όχι για τον χρόνο εργασίας, αλλά για την ασφάλεια. Υπάρχει θεσπισμένη νομοθεσία στην Ε.Ε. και στη χώρα μας για την υποχρεωτική ξεκούραση και τον συνολικό χρόνο ημερήσιας οδήγησης. Σε όλους τους άλλους οδηγούς, είτε μοτοσικλετών, είτε αυτοκινήτων, δεν υπάρχει αντίστοιχη νομοθεσία παρά μόνο οδηγίες ασφαλείας.

Πως όμως μπορείς να καθορίσεις τα χρονικά όρια ασφαλείας ακόμα και αν αισθάνεσαι ξεκούραστος;

Στους επαγγελματίες οδηγούς που σημειωτέων χειρίζονται κυρίως βαριά και μεγάλα οχήματα η νομοθεσία επιβάλει τα εξής όρια:

  • Ο ημερήσιος χρόνος οδήγησης δεν πρέπει να υπερβαίνει τις εννέα ώρες.
  • Μετά από περίοδο οδήγησης τεσσερισήμισι ωρών, ο οδηγός κάνει διάλειμμα 45 τουλάχιστον λεπτών χωρίς διακοπή, εκτός εάν λάβει περίοδο ανάπαυσης. Το διάλειμμα αυτό μπορεί να αντικαθίσταται από διάλειμμα τουλάχιστον 15 λεπτών, που ακολουθείται από διάλειμμα τουλάχιστον 30 λεπτών, τα οποία διαλείμματα κατανέμονται μέσα στην περίοδο οδήγησης των τεσσερισήμισι ωρών.

 

Η νομοθεσία αναφέρεται σε επαγγελματίες που οδηγούν είτε επαγγελματικό ελαφρύ, είτε βαρύ όχημα, κάτι που σημαίνει ότι η οδήγηση είναι πολύ πιο ξεκούραστη και ελεγχόμενη από εκείνη της μοτοσικλέτας.

Δεν είναι τυχαίο ότι ένας αγώνας MotoGP διαρκεί περίπου μία ώρα ενώ ο αντίστοιχος της F1 διαρκεί συνήθως δύο ώρες και μπορεί να φτάσει ακόμα και τις τρεις. Αυτό δείχνει ξεκάθαρα ότι η διαφορά της κόπωσης μεταξύ μοτοσικλέτας και αυτοκινήτου είναι πολύ μεγάλη.

Ποια είναι όμως τα ασφαλή χρονικά όρια για έναν μοτοσικλετιστή που έχει να διανύσει μεγάλη χιλιομετρική απόσταση;

Καλό θα ήταν στον σχεδιασμό μιας εκδρομής να προβλεφτούν στάσεις τουλάχιστον 15 λεπτών για κάθε μιάμιση ώρα διαδρομής ανάλογα φυσικά και με τη δυσκολία που παρουσιάζει ο κάθε δρόμος.

Στα μεγάλα ταξίδια, όπως Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα ή Αθήνα Έβρος, δηλαδή ταξίδια που ξεπερνούν κατά πολύ τα 700χλμ δρόμου, καλό θα είναι να υπάρξει διανυκτέρευση.

Και το σημαντικότερο απ΄ όλα είναι ότι όταν νιώσεις κουρασμένος, είτε κλείνουν τα μάτια σου, είτε δεν μπορείς να χειριστείς άνετα τη μοτοσικλέτα σου, να κόψεις ταχύτητα και να σταματήσεις σε κάποιο σημείο του δρόμου που παρέχει ασφάλεια.

Η εκδρομή δεν είναι αγώνας, ούτε δουλειά, είναι βόλτα για χαλάρωση και γενικά για να περάσεις καλά, δεν υπάρχει λόγος να υπερβάλεις εαυτόν επειδή άργησες στη κράτηση του δωματίου ή επειδή πρέπει να συναντήσεις την υπόλοιπη παρέα κάπου στον δρόμο!

Το άρθρο έγραψε ο Κώστας Μπούρης