fbpx

Μάθε πόσο κινδυνεύεις από κεραυνό όταν οδηγείς τη μοτοσικλέτα σου σε καταιγίδα

Μάθε πόσο κινδυνεύεις από κεραυνό όταν οδηγείς τη μοτοσικλέτα σου σε καταιγίδα

Τα καιρικά φαινόμενα γίνονται ολοένα και πιο έντονα, με ξαφνικές καταιγίδες στη διάρκεια των οποίων καταγράφονται χιλιάδες κεραυνοί! Πόσο κινδυνεύεις αν οδηγείς τη μοτοσικλέτα σου εν μέσω καταιγίδας που συνοδεύεται από έντονα ηλεκτρικά φαινόμενα δηλαδή κεραυνούς;

Σε αυτό τον τομέα η μοτοσικλέτα υστερεί του αυτοκινήτου καθώς οι επιβάτες του είναι προστατευμένοι αφού το αυτοκίνητό θα λειτουργήσει άψογα σαν «κλωβός Faraday»! Τι συμβαίνει όμως με τις μοτοσικλέτες;

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Αυτές είναι οι βλάβες της μοτοσικλέτας που μπορούν να σου χαλάσουν τις διακοπές

 

Οι πιθανότητες να χτυπήσει κεραυνός μοτοσικλέτα είναι από μια στις 5,000 ως μία στο εκατομμύριο λένε οι στατιστικές, διακύμανση που πιθανότατα οφείλεται στον τρόπο υπολογισμού της πιθανότητας, δηλαδή διαφορετικό ποσοστό θα προκύψει σε ένα μέρος που δέχεται χιλιάδες κεραυνούς ετησίως και διαφορετικό κάπου που ο κεραυνός συμβαίνει μερικές φορές τον χρόνο. Όμως ο κίνδυνος είναι υπαρκτός και πάντα απρόβλεπτος.

Τον Ιούνιο του 2018 ένας μοτοσυκλετιστής έχασε τη ζωή του στην Εγνατία Οδό στο ύψος της Βόλβης, όταν το δίκυκλό του ανετράπη, καθώς δέχθηκε χτύπημα από κεραυνό.

Ένα χρόνο μετά στην άλλη άκρη του Ατλαντικού του 2019 στις ΗΠΑ στην Φλόριντα έγινε παρόμοιο περιστατικό με αποτέλεσμα και εκεί τον θάνατο του μοτοσικλετιστή.

Μπορεί τα συμβάντα να είναι σπάνια αλλά είναι υπαρκτά και σίγουρα δεν θα ήθελες να βρεθείς στη πορεία κάποιου κεραυνού προς την γη και να είσαι ένας από τους …σπάνιους!

Αν οδηγούσες αυτοκίνητο θα ήσουν ήσυχος επειδή εκεί λειτουργεί το φαινόμενο του «κλωβού Faraday»! Αυτό σημαίνει ότι ο ηλεκτρισμός γενικότερα επιλέγει τον δρόμο όπου βρίσκει λιγότερη αντίσταση. Στη περίπτωση της καταιγίδας με ηλεκτρικά φαινόμενα αυτό συμβαίνει όταν ο κεραυνός «επιλέγει» να κινηθεί προς τη γείωση (το έδαφος) γύρω από το πλέγμα μετάλλου του αυτοκινήτου και όχι στο εσωτερικό του επειδή είναι επενδυμένο με πλαστικό και φυσικά στεγνό. Έτσι οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου προστατεύονται από τον κεραυνό!

Τι συμβαίνει με τις μοτοσικλέτες; Οι αναβάτες όχι μόνο είναι απροστάτευτοι ακόμα και αν φορούν πλήρη εξάρτηση, αλλά είναι και βρεμένοι από το κράνος μέχρι τις μπότες. Βρεγμένη μοτοσικλέτα, βρεμένος αναβάτης, βρεγμένο οδόστρωμα αποτελούν ένα επικίνδυνο τρίγωνο! Όλα τα στοιχεία συντελούν στην καλή αγωγιμότητα του ηλεκτρισμού, δηλαδή το πέρασμα της ηλεκτρικής εκκένωσης του κεραυνού προς το έδαφος!

Αν μάλιστα ο αναβάτης έχει βραχεί και εσωτερικά, κάτι που συμβαίνει πολλές φορές όσο καλό μπουφάν και αν έχει, τότε τα πράματα γίνονται χειρότερα.

Ακόμα και αν ο κεραυνός δεν χτυπήσει τη μοτοσικλέτα με τον αναβάτη και χτυπήσει πολύ κοντά ο κρότος και το ξάφνισμα ή ακόμα και το ηλεκτρικό πεδίο, θα είναι τόσο έντονα που ο αναβάτης μπορεί να χάσει τον έλεγχο της μηχανής. Σκεφτείτε ότι η οδήγηση είναι ήδη δύσκολη λόγω καταρρακτώδούς  βροχής.

Οι κεραυνοί, που παρατηρούνται συνήθως κατά τη διάρκεια καταιγίδας, αποτελούν παγκοσμίως τη δεύτερη αιτία θανάτου από καιρικά φαινόμενα μετά τις πλημμύρες.

Όλες οι καταιγίδες είναι δυνητικά επικίνδυνες καθώς παράγουν κεραυνούς σε μεγάλη ακτίνα, ακόμη και 15 χλμ. μακριά από τον πυρήνα ενός καταιγιδοφόρου νέφους. Αν ξέρεις τι είναι ασφαλές να κάνεις και τι πρέπει να αποφύγεις, δε χρειάζεται να πανικοβληθείς.

Αν κινείσαι εκτός πόλης και πέσεις σε καταιγίδα βρες το συντομότερο ένα προστατευμένο σημείο, όπως για παράδειγμα μια γέφυρα ή μια στάση υπεραστικού χριστή  και όχι μεταλλική, μακριά από δένδρα και πυλώνες ρεύματος.

Βασικό είναι να απομακρυνθείς από μεταλλικά αντικείμενα όπως είναι και η μοτοσικλέτα σου! Αν δεν μπορείς να την προστατεύσεις εύκολα και γρήγορα σκέψου ότι το τελευταίο πράγμα που πρέπει να σε απασχολήσει εκείνη τη στιγμή, την ώρα της καταιγίδας, είναι αν θα προκληθεί ζημιά στη μοτοσικλέτα σου.