fbpx

Τα 3 βήματα να προστατεύσεις την καδένα για να μη πάρεις το μοτόρι στο …χέρι!

Τα 3 βήματα να προστατεύσεις την καδένα για να μη πάρεις το μοτόρι στο …χέρι!

Η καδένα ή οι καδένες χρονισμού της μηχανής σου είναι …περίεργα πράματα! Μπορεί να μην τις αλλάξεις ποτέ! Μπορεί όμως να τις αλλάζεις συχνά! Εξαρτάται από πολλά πράματα και κυρίως από τον κατασκευαστή της μοτοσικλέτας σου.

Όπως και να έχει είναι καλό εσύ να προνοείς ώστε να παρατείνεις την ζωή των καδενών ή της καδένας όσο αυτό είναι δυνατόν και φυσικά θα πρέπει να έχεις το νου σου γιατί δεν θα ήθελες σε καμιά περίπτωση να σπάσει!

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Να γιατί είναι καλύτερο να αλλάζεις λάστιχα το καλοκαίρι – Πως τα ελέγχεις;

 

Το Activeman.gr βρέθηκε στο Doctor Bike και παρακολούθησε μια αλλαγή καδενών σε ένα V-Storm, που όμως μας είπε ο μηχανικός Θόδωρος Σαραφίδης είναι από εκείνες τις μοτοσικλέτες που παρουσιάζουν πολύ σπάνια τέτοιο πρόβλημα.

 

 

Όπως είπε ο κ. Σαραφίδης υπάρχουν μοτοσικλέτες στις οποίες η φθορά των καδενών ή της καδένας εμφανίζεται πολύ συχνά. Η συχνότητα αυτή εξαρτάται πάντα από τον κατασκευαστή, για το πώς δηλαδή είναι σχεδιασμένος ο κινητήρας.

Αυτό φυσικά είναι κάτι που δεν μπορεί να γνωρίζει ο καθένας όταν αγοράζει μια μοτοσικλέτα. Το γνωρίζουν όμως οι κατασκευαστές και γι αυτό οι τιμές των καδενών διαφέρουν. Στο  V-Storm που η βλάβη εμφανίζεται πολύ σπάνια οι καδένες κοστίζουν περίπου 150 ευρώ η μια!

 

 

Όπως και να έχει η καλή συντήρηση παρατείνει τη ζωή της καδένας και εδώ υπάρχουν τρία σημεία που καλό είναι να ακολουθήσεις:

 

  1. Φρόντισε να βάζεις πάντα στον κινητήρα λάδια καλής ποιότητας
  2. Να κάνεις τις αλλαγές λαδιών σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή
  3. Να φροντίζεις η στάθμη των λαδιών στον κινητήρα να μην είναι ποτέ χαμηλή!

 

Σε περίπτωση που αντιληφθείς ότι υπάρχει πρόβλημα προχώρησε αμέσως στην αντικατάσταση της καδένας ή των καδενών. Αν το αμελήσεις κάποια στιγμή θα «πηδήξει δόντι» με αποτέλεσμα να χτυπήσουν οι βαλβίδες και να χρειαστείς μέχρι και αλλαγή πιστονιού. Βλάβη ιδιαίτερα κοστοβόρα. Είναι κάτι παρόμοιο με τους ιμάντες στους κινητήρες των αυτοκινήτων, αν σπάσουν τότε η βλάβη είναι πολύ μεγάλη.

 

 

Τι κάνουν οι καδένες χρονισμού

Για να καταλάβεις τη σημασία των καδενών χρονισμού μάθε ότι οι βαλβίδες εισαγωγής-εξαγωγής παίρνουν κίνηση από τους εκκεντροφόρους και οι εκκεντροφόροι με τη σειρά τους παίρνουν κίνηση από τον στροφαλοφόρο. Η κίνηση αυτή γίνεται μέσω καδένας χρονισμού και οι δύο άξονες είναι πάντα συγχρονισμένοι, γι` αυτό άλλωστε μιλάμε για συστήματα χρονισμού.

Ο στρόφαλος περιστρέφεται πάντα με διπλάσια γωνιακή ταχύτητα από τους εκκεντροφόρους, δηλαδή ανά δύο περιστροφές του στροφαλοφόρου έχουμε μία περιστροφή των εκκεντροφόρων. Συνεπώς η σχέση μετάδοσης μεταξύ των δύο αξόνων σε κάθε τετράχρονο κινητήρα πρέπει να είναι πάντα 2:1. Οποιαδήποτε αλλοίωση της σχέσης μετάδοσης, είτε από λάθος χρονισμό, είτε από σπάσιμοεν ώρα λειτουργίας μπορεί να καταστρέψει ολοσχερώς τον κινητήρα.