fbpx

E-Food: Μεγάλα κέρδη – Μεγάλη απληστία! Ο συνδυασμός που άγγιξε και τους ντιλιβεράδες!

E-Food: Μεγάλα κέρδη – Μεγάλη απληστία! Ο συνδυασμός που άγγιξε και τους ντιλιβεράδες!

Μια παροιμία λέει ότι «δεν πυροβολείς τα πόδια σου» όμως κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει για την E-Food που γνώριζε μεγάλη ανάπτυξη και μεγάλα κέρδη στη χώρα μας, χάρη στους ντιλιβεράδες, στα πόδια της δηλαδή!

Η αλήθεια είναι ότι η απληστία άρχισε να διαφαίνεται λίγο πριν την πανδημία όταν η E-Food αύξησε τα ποσοστά της που παίρνει από τα μαγαζιά στο δυσβάστακτο και σχετικά υπερβολικό 12%. Παράλληλα αύξησε και τον χρόνο απόδοσης των εισπράξεων στους δικαιούχους καταστηματάρχες αφαιρουμένων των ποσοστών, σχεδόν στο διπλάσιο χρόνο.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Έτσι θα καταφέρεις να κάνεις το μυαλό σου «ξυράφι»

 

Κάποιοι επιχειρηματίες της εστίασης αποχώρησαν από την E-Food, όμως αυτό δεν πτόησε τους διοικούντες την εταιρία που προχώρησαν σε μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες γνωρίζοντας παράλληλα την στήριξη από τους υπαλλήλους, τους ντιλιβεράδες.

Και τότε, ενώ η «πιάτσα» έλεγε ότι η E-Food θα καταρρεύσει ήρθε το μεγάλο δώρο η καραντίνα! Τότε ήταν που τα κέρδη της εταιρίας άρχισαν ξανά να αυξάνουν. Τότε ήταν που στηρίχθηκε περισσότερο στα «πόδια» της, που όπως φαίνεται «πυροβόλησε» αμέσως μετά τη λήξη της επαναλαμβανόμενης καραντίνας, δηλαδή τους ντιλιβεράδες!

Πώς η efood ήρθε αντιμέτωπη με την δική της βαθιά εταιρική κρίση, μετά από καλπάζουσα πορεία 10 ετών;

Τι ήταν εκείνο που οδήγησε σε αυτή την λανθασμένη τακτική;

Την Παρασκευή αλλά και το Σάββατο που μας πέρασαν, σύμφωνα με συνεργάτες της εταιρίας στον κλάδο της εστίασης, οι παραγγελίες που είχαν λάβει μέσω του efood ήταν 20% με 30% λιγότερες σε σχέση με αυτές που λάμβαναν προ του σάλου που δημιουργήθηκε. Σημειωτέον ότι η δημοφιλής εφαρμογή δέχεται πάνω από 200.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο ημερησίως.

Η Online Delivery, η εταιρεία πίσω από την εφαρμογή efood, το δημιούργημα των αδελφών Κυρκίνη, Παμίνου και Κωνσταντίνου, και άλλων τριών επιχειρηματιών, μεταξύ των οποίων και ο Απόστολος Αποστολάκης (e-shop,VentureFriends), κατάφερε να γίνει leader δημιουργώντας ουσιαστικά μια νέα αγορά. Ο Παμίνος Κυρκίνης που σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ είδε τη χρυσή ευκαιρία και επέστρεψε στην Αθήνα για να την… πιάσει απ’ τα μαλλιά.

Η εταιρία όμως από success κινδυνεύει να μετατραπεί σε disaster story, η efood, που δημιούργησαν το 2012 τα αδέλφια Κυρκίνη και πούλησαν έναντι 22 εκατ. ευρώ στη γερμανική Delivery Hero το 2015 κινδυνεύει να καταρρεύσει!

Έξι χρόνια μετά την πώληση, και παραμένοντας στο τιμόνι της ως διευθύνοντες σύμβουλοι της εταιρείας Online Delivery, έχουν να διαχειριστούν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της εταιρείας. Και αυτό διότι από το απόγευμα της Τετάρτης 15 Σεπτεμβρίου, οπότε και ενημερώθηκαν διανομείς της ότι δεν ανανεώνεται η τρίμηνη σύμβαση εργασίας τους, έχει ξεσπάσει κύμα έντονων αντιδράσεων κατά της efood στα social media.

Επίσης η εταιρεία “είδε” την αξιολόγησή της από τους χρήστες της Google Play Store να καταρρέουν.  Πριν την περασμένη Πέμπτη η αξιολόγηση της efood στο Google Play Store ήταν στο 4,8, δηλαδή μια ανάσα από την υψηλότερη βαθμολογία που είναι το 5, ωστόσο πλέον έχει κατρακυλήσει στο 1, την ελάχιστη δυνατή, με χιλιάδες αρνητικά μηνύματα από καταναλωτές της. Αρκετοί εξ αυτών που είχαν κατεβάσει την εφαρμογή με αναρτήσεις τους στα social media δηλώνουν ότι την έχουν απενεργοποιήσει και διαγράψει.

Μέχρι το μεσημέρι της 15 Σεπτεμβρίου όμως -δηλαδή πριν σταλεί το μήνυμα σε διανομείς της ότι δεν θα ανανεωθεί η σύμβαση τους- πέρασε τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης αλλά και την κρίση της πανδημίας αβρόχοις ποσί.

Για του λόγου το αληθές πέρυσι, “είδε” τον τζίρο της να εκτοξεύεται στα 64,488 εκατ. ευρώ από 43,171 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η αύξηση στον κύκλο εργασιών προήλθε κυρίως από την αύξηση των παραγγελιών με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων από προμήθειες που ενισχύθηκαν κατά 13,4 εκατ. ευρώ στα 46,143 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον ο τζίρος της αυξήθηκε και λόγω της χρήσης των υπηρεσιών προώθησης των συνεργαζόμενων καταστημάτων στην πλατφόρμα, όπως premium placement, προτεινόμενα πιάτα κ.λπ.

Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών άγγιξαν τα 13,527 εκατ. ευρώ, 5,3 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2019, τα EBITDA ξεπέρασαν τα 31,653 εκατ. ευρώ από 23,705 εκατ. ευρώ, τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν στα 28,7 εκατ. ευρώ από 22,247 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 21,39 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα τα ταμειακά της διαθέσιμα εκτοξεύθηκαν στα 40,84 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019, ενώ σε ό,τι αφορά τη διάθεση των κερδών της, το μέρισμα προς την Delivery Hero αγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ.

Στην εταιρεία απασχολούνταν στα τέλη του 2020, 378 άτομα, από 268 άτομα το 2019 ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της είναι “ενοικιαζόμενοι” με τρίμηνες συμβάσεις από γνωστή διεθνή εταιρεία.

Παράλληλα προχωρούσε σε αύξηση του προσωπικού. Πριν από λίγους μήνες η εταιρία είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να προσλάβει συνολικά 4.000 διανομείς στο πλαίσιο του νέου μοντέλου συνεργασίας που υιοθετεί, με την πρόταση σε δυνητικούς συνεργάτες να αφορά είτε μισθωτή εργασία είτε εξωτερική συνεργασία. Η efood τα τελευταία χρόνια προσφέροντας αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη η 8ωρη απασχόληση , στολή και άλλες παροχές κατάφερε να συγκεντρώσει την πλειοψηφία των ντελιβεράδων σε σημείο που οι περισσότερες ψησταριές της γειτονιάς να μη βρίσκουν ταχυμεταφορείς.

Η αλήθεια είναι ότι άλλες ανταγωνιστικές εταιρίες του κλάδου όπως η Wolt είχαν εξ αρχής εφαρμόσει το μοντέλο του partner συνεργάτη, μοντέλο που συναντάται στις περισσότερες χώρες της ΕΕ μαζί με την μισθωτή εργασία. Ωστόσο η efood είχε «σαρώσει» την αγορά, δελεάζοντας τους ντελιβεράδες με τη μισθωτή εργασία που αποτελεί δικαίωμα για κάθε εργαζόμενο ενώ τις τελευταίες ημέρες υπέπεσε στο ατόπημα, στέλνοντας μήνυμα στους υπαλλήλους της ότι μετά τη λήξη της σύμβασής τους θα πρέπει να επιλέξουν άλλο μοντέλο συνεργασίας

Οι εργαζόμενοι έλαβαν email για το μέλλον της συνεργασίας τους το οποίο τους ενημέρωνε ότι το efood δε θα προχωρήσει σε ανανέωση της σύμβασης που είχαν ως μισθωτοί εργαζόμενοι και αν θέλουν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα συνεργατών .

«Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer – ανέφερε το μήνυμα – Θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω , προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα.»

Σε ερώτηση που έκανε το σωματείο των εργαζομένων του κλάδου για την αιτία της αλλαγής μοντέλου, η εταιρία απάντησε ότι μετά την αξιολόγηση των προφίλ των εργαζόμενων έκρινε ότι δεν ήταν αποδοτικοί.

Μετά τον αρνητικό θόρυβο η εταιρία προσπάθησε να τα «μαζέψει». Πρώτα εξέδωσε ανακοίνωση λέγοντας πως επρόκειτο για «λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς- σε σύνολο 3.000- των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021». Μία «λανθασμένη διατύπωση», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας» και ως εκ τούτου την αποδοκιμάζει.