fbpx

Αυτά είναι τα φυσικά φαινόμενα (εκτός της απλής βροχής) που «απειλούν» την εκδρομή σου

Αυτά είναι τα φυσικά φαινόμενα (εκτός της απλής βροχής) που «απειλούν» την εκδρομή σου

Η βροχή είναι ένα φυσικό φαινόμενο που σπάνια έχει «απειλήσει» κάποια εκδρομή με μοτοσικλέτα, αφού αν την συναντήσεις στο δρόμο θα βραχείς και …πάει πέρασε ή απλώς η εκδρομή θα αναβληθεί αν οι προβλέψεις της ΕΜΥ είναι δυσοίωνες!

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Έτσι θα πας το ωραίο σου «πιστιάρικο» στα …χωράφια, χωρίς κανένα πρόβλημα!

 

Όμως υπάρχουν φυσικά φαινόμενα που συνήθως είναι απρόβλεπτα ως προς την ένταση τους ή εντελώς αναπάντεχα. Φαινόμενα που όχι απλώς μπορεί να χαλάσουν μια εκδρομή αλλά να γίνουν απειλητικά για την ασφάλεια σου.

Να δούμε ποια είναι αυτά και πως μπορείς να προστατευτείς:

 

Νεροποντή

Η απλή βροχή είναι ένα φυσικό φαινόμενο που αντιμετωπίζεται σχετικά εύκολα. Η πολύ έντονη βροχή, δηλαδή η νεροποντή, επισύρει πολλούς κινδύνους για τους μοτοσικλετιστές και ανήκει στη κατηγορία εκείνη που συνήθως δεν προβλέπεται επακριβώς από τους μετεωρολόγους ως προς την ένταση, δηλαδή την ποσότητα νερού που θα πέσει.

Ο βασικός κίνδυνος είναι η ολισθηρότητα του δρόμου, λόγω του μεγάλου όγκου νερού που δεν προλαβαίνει να απομακρυνθεί από το οδόστρωμα και η πολύ μειωμένη ορατότητα, που συνήθως στα ορεινά μπορεί να φτάσει σε ελάχιστα μέτρα. Άλλος ένας κίνδυνος, κυρίως στις ορεινές περιοχές, είναι οι υπερχειλίσεις  χειμάρρων που προκαλούνται από την έντονη βροχόπτωση με τα νερά να περνούν ορμητικά και εντελώς αναπάντεχα τον δρόμο κάτι που είναι πολύ επικίνδυνο.

Ακόμα και αν κινείσαι σε αυτοκινητόδρομο η επικινδυνότητα στην περίπτωση της νεροποντής αυξάνεται καθώς σχηματίζονται λίμνες αφού συνήθως τα αποχετευτικά δίκτυα δεν προλαβαίνουν να απορροφήσουν τον όγκο νερού.

Συνήθως οι νεροποντές διαρκούν λίγη ώρα, το πολύ 30 με 40 λεπτά και το πιο συνετό θα ήταν να σταματήσεις σε κάποιο ασφαλές σημείο και να περιμένεις να τελειώσει και σίγουρα μέχρι να εντοπίσεις αυτό το σημείο θα πρέπει να κόψεις στο ελάχιστο την ταχύτητα σου.

 

Σφοδρή καταιγίδα – Μπουρίνι

Η καταιγίδα ή το μπουρίνι συνδυάζει την έντονη βροχή, κεραυνούς, δυνατούς ανέμους, ίσως και ανεμοστρόβιλους. Είναι μια γενικευμένη αστάθεια της ατμόσφαιρας που τις περισσότερες φορές γίνεται επικίνδυνη για σένα που ταξιδεύεις με τη μηχανή σου.

Οι καταιγίδες προβλέπονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο μιας μεγάλης γεωγραφικής περιοχής όμως αυτός δεν είναι λόγος κάποιος να αναβάλει την εκδρομή του. Οι καταιγίδες εκδηλώνονται ξαφνικά, διαρκούν λίγο, όμως εκτός από την πρόβλεψη ο καθένας μπορεί να καταλάβει πότε και που θα χτυπήσει, λόγω των νεφώσεων!

Το πρόβλημα εδώ εντοπίζεται κυρίως στους κεραυνούς, αλλά και στους ισχυρούς ανέμους που έχουν στιγμιαίες εντάσεις οι οποίες μπορεί να φτάσουν και να ξεπεράσουν τα 10 Bf. Άνεμοι που μπορεί να εκδηλωθούν ακόμα και με τη μορφή ανεμοστροβίλων ή σιφώνων φαινόμενα πολύ επικίνδυνα για τον κάθε μοτοσικλετιστή.

Επικίνδυνοι είναι και οι κεραυνοί. Αν και οι πιθανότητες να πληγεί ένας μοτοσικλετιστής είναι ελάχιστες, όμως υπάρχουν και σίγουρα δεν θα θέλεις να είσαι εσύ ο άτυχος.

Οι καταιγίδες εκδηλώνονται παντού, είναι όμως πιο συχνές και έντονες στις ορεινές διαδρομές που συνήθως αγαπούν οι μοτοσικλετιστές. Και επειδή οι καταιγίδες διαρκούν λίγη ώρα το καλύτερο είναι η στάση σε ένα προστατευμένο σημείο. (Μάθε για τους κεραυνούς εδώ)

 

Ηλεκτρική καταιγίδα

Είναι ένα φαινόμενο με αστραπές, κεραυνούς. Δεν είναι απαραίτητο να εκδηλωθεί μαζί με βροχόπτωση όμως μερικές φορές εκδηλώνεται στιγμιαίο χαλάζι. Τις περισσότερες φορές ακολουθεί έντονη βροχόπτωση με ισχυρούς ανέμους. Σπανιότερα εμφανίζονται και σίφωνες.

Το πρόβλημα με την ηλεκτρική καταιγίδα είναι ότι μπορεί να εκδηλωθεί «στεγνή» χωρίς δηλαδή βροχή ή χαλάζι, με αποτέλεσμα να θεωρείς ότι είναι η αρχή κάποιας καταιγίδας, όμως αυτή η βίαιη ατμοσφαιρική διατάραξη συνοδεύεται από ηλεκτρικές εκκενώσεις δηλαδή κεραυνούς.

Όπως και όλες οι άλλες καταιγίδες διαρκεί λίγη ώρα και καλό είναι αν την συναντήσεις να βρεις ένα ασφαλές σημείο να σταματήσεις.

 

Θυελλώδεις άνεμοι άνω των 8 Bf

Οι ισχυροί – θυελλώδεις άνεμοι δεν είναι ο καλύτερος σύμμαχος του μοτοσικλετιστή και αυτό το γνωρίζουμε όλοι όσοι καβαλάμε μότο, ειδικά όταν αγγίζουν ή ξεπερνούν τα 8 Bf! Το χειρότερο στον δυνατό άνεμο δεν είναι τόσο η ένταση του αλλά η μεταβλητότητα που υπάρχει κυρίως στις ορεινές περιοχές.

Οι θυελλώδεις άνεμοι δεν είναι απαραίτητο να συνοδεύονται από καταιγίδα. Σε μια ηλιόλουστη μέρα ο άνεμος μπορεί να έχει τέτοια ένταση που να σαρώνει και να κάνει τη μηχανή σου ασταθή!

Για να αντιμετωπίσεις τον πολύ δυνατό άνεμο αρχικά κόψε ταχύτητα και σκύψε το σώμα σου προς το ντεπόζιτο ώστε να μειώσεις την αντίσταση. (Δες περισσότερα tips εδώ).

 

Κατολισθήσεις – καθιζήσεις οδοστρώματος

Είναι ένα φαινόμενο που ενδέχεται να το συναντήσεις στους επαρχιακούς δρόμους ορεινών και δασικών περιοχών. Ιδιαίτερα επικίνδυνο που μπορεί να προκληθεί από πολλές αιτίες, ακόμα και από έναν μικρό σεισμό, τον οποίο σίγουρα δεν θα αισθανθείς ταξιδεύοντας με τη μοτοσικλέτα σου.

Ειδικά σε αυτούς τους επαρχιακούς δρόμους αν δεις πέτρες διασκορπισμένες στο οδόστρωμα το πιο πιθανό είναι να προέρχονται από κατολίσθηση την οποία  ενδέχεται να ακολουθήσει μια μεγαλύτερη. Το σίγουρο είναι ότι πρέπει να κόψεις ταχύτητα, με γεμάτη όμως ταχύτητα, με την προσοχή σου να είναι στραμμένη προς τα πρανή του βουνού. Φρόντισε να περάσεις το σημείο όσο πιο γρήγορα μπορείς και ειδοποίησε τις αρχές.

Αν δεις τις πέτρες να πέφτουν πολλά μέτρα μπροστά σου, τη στιγμή που ταξιδεύεις, τότε προτιμότερο είναι να σταματήσεις αν είναι δυνατόν πριν φτάσεις στο σημείο. Μην προσπαθήσεις να περάσεις και ειδοποίησε τις αρχές.

Οι καθιζήσεις του οδοστρώματος είναι μια κατάσταση που συναντάται κυρίως στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο και κυρίως σε δρόμους που δεν έχουν μεγάλη κυκλοφορία και έτσι δεν ελέγχονται τόσο συχνά από τα συνεργεία των τοπικών αρχών. Οι καθιζήσεις που συνήθως προκαλούνται από υποχώρηση του εδάφους λόγω υπογείων υδάτων ή άλλων παραγόντων μπορεί να μην είναι ορατές άμεσα και να σε ξαφνιάσουν. Καλό είναι σε τέτοιους δρόμους να έχουμε χαμηλή ταχύτητα ώστε να προλαβαίνουμε να αντιδράσουμε αν συναντήσουμε μια καθίζηση!

Το θέμα έγραψε ο Κώστας Μπούρης