fbpx

Να τι πρέπει να προσέξεις αν νοικιάσεις βαρκάκι για να χαρείς τη θάλασσα

Να τι πρέπει να προσέξεις αν νοικιάσεις βαρκάκι για να χαρείς τη θάλασσα

Διακοπές ή απλώς μια εξόρμηση και ίσως μπεις στον όμορφο πειρασμό να νοικιάσεις ένα βαρκάκι και να ανοιχτείς στη θάλασσα αναζητώντας ερημικές παραλίες ή απλώς περισσότερη ησυχία.

Οι μικρές βάρκες με μηχανή έως και 25hp δεν απαιτούν άδεια χειριστή ενώ για τα φουσκωτά το όριο είναι οι 15hp.

 

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Έτσι θα περάσεις καλά αν βρεθείς καλεσμένος σε σκάφος!

 

Φυσικά ακόμα και μια μηχανή 2hp αρκεί να προκαλέσει ατύχημα είτε σε εσένα, είτε σε άλλους, αν δεν προσέξεις!

Τι πρέπει να θυμάσαι εάν νοικιάσεις ένα πλωτό:

 

Το σκάφος δεν έχει φρένο

Τα σκάφη δεν έχουν φρένο. Για αυτό πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός και να προβλέπεις από πριν όταν κόψεις το γκάζι πότε θα ακινητοποιηθεί η βάρκα.

 

Quick Stop

Αποτελεί ένα πολύ βασικό μέτρο ασφαλείας, το οποίο στην περίπτωση που ο χειριστής ( καπετάνιος ) πέσει στο νερό για οποιονδήποτε λόγο, διακόπτεται η λειτουργία της μηχανής. Δεν είναι τίποτα από ένα κόκκινο σπιράλ, του οποίου τη μια άκρη τη συνδέεις σε ειδική υποδοχή στο χειριστήριο ή απευθείας στη μηχανή εάν δε διαθέτει τιμονιέρα και την άλλη την περνάς στο χέρι ή το γαντζώνεις κάπου στο σώμα ( μαγιό κλπ…). Βλέπε αρχική φώτο άρθρου, με το quick stop περασμένο στον καρπό… Εάν για οποιοδήποτε λόγο πέσεις στο νερό, τραβιέται μια ασφάλεια και ακινητοποιείται το σκάφος.

Οσο και εάν σου φαίνεται πιθανόν παράξενο, έχε υπόψη πως έχουν γίνει πολλά ατυχήματα, που στη συνέχεια η βάρκα πλέει ανεξέλεγκτη εκτελώντας επικίνδυνα τετακέ, με κίνδυνο σοβαρό τραυματισμό από την προπέλα. Πέραν όμως του πιθανού τραυματισμού, είμαστε σίγουροι πως δε θα σου άρεσε να έπεφτες μεσοπέλαγα στο νερό και να έβλεπες το σκάφος να απομακρύνεται με ταχύτητα μακριά σου…

 

Σωσίβια ειδικά στα παιδιά

Φυσικά θα πρέπει να επισημάνουμε, πως πρέπει να μην αμελήσεις να φορέσεις σωσίβια ειδικά στα παιδιά. Όχι μόνον τα προστατεύεις από ενδεχόμενο πνιγμό, αλλά γλυτώνεις και το τσουχτερό πρόστιμο

 

Πρόσεξε που θα καθίσει η παρέα

Απέφυγε να βάζεις άτομα στην πλώρη του σκάφους ( μπροστινό μέρος ). Λόγω του κύματος σε συνάρτηση με την κίνηση της βάρκας, η πλώρη κοπανιέται, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επιβαινόντων ή ακόμα και τον κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού.

 

Ξεκίνημα κινητήρα

Όταν θέτεις σε λειτουργία τη μηχανή, να θυμάσαι πως πρέπει το ποδάρι να είναι στο νερό, ώστε να ψύχεται η μηχανή. Σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύεις να καταστρέψεις το ιμπέλερ ( φτερωτή που τραβάει νερό ) και να κάψεις τη μηχανή. Μη ξεχάσεις να βάζεις νεκρά. Στα σκάφη με μίζα, εάν έχεις πρώσο ή ανάποδα, ο κινητήρας δεν εκκινεί καθόλου για λόγους ασφαλείας. Εάν η μηχανή είναι παλαια με κορδονιέρα και τραβήξεις το βολάν με ταχύτητα κουμπωμένη, υπάρχει ο κίνδυνος ατυχήματος.

 

Αν πέσει κάποιος στη θάλασσα

Αποτελεί ίσως το πιο επικίνδυνο περιστατικό, το οποίο δυστυχώς συμβαίνει αρκετά συχνά, όταν περνάμε τη βάρκα για παιχνίδι και καθόμαστε εν κινήσει με τα πόδια έξω από το σκάφος ή δεν κρατιόμαστε καλά από σταθερό σημείο.  Στην περίπτωση που πέσει επιβάτης στη θάλασσα, πρέπει να χειριστούμε κατάλληλα το σκάφος, ώστε να αποφύγουμε να τον χτυπήσει η προπέλα.

 

Προσέγγιση σε παραλία

Απαγορεύεται να προσεγγίσεις με τη βάρκα οργανωμένες παραλίες, οι οποίες οριοθετούνται με σημαδούρες. Εάν θες να βγεις σε παραλία που δεν είναι οργανωμένη, πρέπει να προσεγγίσεις πολύ προσεκτικά, ώστε να μη χτυπήσεις κάποιον λουόμενο και η ταχύτητα δεν πρέπει να ξεπερνάει τους 3 κόμβους ( δηλαδή το σκάφος πρέπει ίσα – ισα να κινείται και η προπέλα να μην αφρίζει ).

Μη ξεχάσεις να τριμάρεις ( σηκώσεις ) τη μηχανή όταν προσεγγίζεις τα ρηχά. Προσοχή όμως πρέπει η προπέλα οριακά να είναι μέσα στο νερό, ώστε να έχεις τιμόνι και να τραβάει η μηχανή νερό για να ψυχθεί. Σε διαφορετική περίπτωση ενδέχεται να κάψεις τη μηχανή ή να χτυπήσει το πόδι σε βράχο εάν δε τη σηκώσεις, αβαρίες που θα σου κοστίσουν πολύ ακριβά…

 

Επικίνδυνοι ελιγμοί

Περιττό ακούγεται, αλλά έχουμε δει πολλά, οπότε το επισημαίνουμε. Μην κάνεις ποτέ επικίνδυνους ελιγμούς ή πλέεις με ταχύτητα ανάμεσα σε λουόμενους. Όχι μόνον είσαι εν δυνάμει δολοφόνος, αλλά κινδυνεύεις με τσουχτερό πρόστιμο από τις λιμενικές αρχές.

 

Αν συναντηθείς με καράβι

Ποτέ μα ποτέ μην περνάς μπροστά στη ρότα καραβιών, αλλά πάντα να προσπερνάς από την πρύμνη τους, με μικρή ταχύτητα και σε απόσταση, ώστε να μη χτυπήσεις από τα απόνερα που σηκώνουν. Ο καπετάνιος από τη γέφυρα δεν έχει ορατότητα, ενώ το καράβι δε μπορεί σταματήσει ή να κάνει ελιγμούς. Ετσι λοιπόν ακόμα και εάν περνάς από μακριά του και γίνει κάποια αβαρία ( σβήσει η μηχανή, μπερδευτεί ένα σκοινί στην προπέλα κλπ, ) το καράβι θα πέσει επάνω σου με ολέθρια αποτελέσματα.

 

Διασταυρούμενες πορείες

Εδώ να τονίσουμε πως ανεξάρτητα από προτεραιότητα και κανόνες ναυσιπλοΐας,  καλό είναι να είσαι πολύ προσεκτικός και αμυντικός στο τιμόνεμα του σκάφους. Ειδικά το καλοκαίρι κυκλοφορούν πολλοί καπετάνιο «του γλυκού νερού», πραγματικά επικίνδυνοι και άσχετοι με το αντικείμενο. Έτσι λοιπόν ακόμα και όταν έχεις προτεραιότητα, παραχώρησε την και εξασφάλισε τη  σωματική ακεραιότητα, τόσο τη δική σου όσο και  της παρέας σου. Στη θάλασσα ισχύει ότι και στο δρόμο. Ο δεξιά έχει πάντα προτεραιότητα.

Μόνο που οφείλεις να παραχωρήσεις προτεραιότητα σε σκάφος με αδυναμία ελιγμών. Πχ μεταξύ ενός ταχύπλοου και ενός ιστιοπλοϊκού, το ταχύπλοο παραχωρεί προτεραιότητα στο ιστιοπλοϊκό.

 

Σε διασταυρούμενες πορείες με άλλο σκάφος, πάντα περνάει ο ένας από τη δεξιά μπάντα του άλλου.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που υπάρχει αδυναμία, από μεγάλη απόσταση πρέπει να οριοθετήσεις με έντονο τρόπο την πορεία σου, δηλώνοντας στο άλλο σκάφος την πρόθεση σου να περάσεις από διαφορετική κατεύθυνση. Θα σου συστήναμε όμως, ποτέ να μην το κάνεις και να ακολουθείς τον κανόνα πως περάμε πάντα από δεξιά.

 

150 μέτρα μακριά από πλωτήρα ψαροντουφεκά

Μεγάλη προσοχή θέλει όταν συναντήσεις σημαδούρα ( πλωτήρα ) ψαροντουφεκά. Ποτέ μην πλησιάζεις να δεις τι είναι αυτό το κόκκινο ή κίτρινο πράγμα ή από περιέργεια να δεις τι ψάρια έχει κρεμασμένα. Ο νόμος είναι σαφέστατος. Πρέπει να περάσεις τουλάχιστον σε απόσταση 150 μέτρων από τον πλωτήρα. Να γνωρίζεις πως πλέον ορισμένοι ψαρονουφεκάδες βουτάνε ακόμα και σε 60 μέτρα βάθος. Ετσι λοιπόν μπορείς να τους συναντήσεις παντού ακόμα και μεσοπέλαγα που δεν πάει ο νους σου πως μπορεί να βουτάει άνθρωπος.

 

Το αλκοόλ δεν έχει θέση αν τιμονεύεις

Η χρήση σκάφους, απαιτεί υπευθυνότητα. Ποτέ μην είσαι σαν παιδική χαρά όταν τιμονεύεις, αλλά να έχεις πάντα τις κεραίες σου ανοικτές και σε ετοιμότητα. Ενα απόνερο σκάφους, μια ξέρα, ένα αντικείμενο που επιπλέει, ένας κολυμβητής που έχει απομακρυνθεί, αποτελούν ένα συνεχόμενο παράγοντα κινδύνου με ολέθρια αποτελέσματα. Αλκοόλ, διακοπές και καλοκαίρι. Εννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους, εκτός εαν τιμονεύεις σκάφος. Μην το παρακάνεις με το αλκοόλ ( εντάξει βρε αδελφέ, μια μπυρίτσα πιες την, καλοκαίρι είναι, αλλά μετά ρίξτο στους χυμούς και τα αναψυκτικά ). Οχι μόνον κινδυνεύεις με υψηλό πρόστιμο και φυλάκιση, αλλά μπορεί να προξενήσεις κάποιο δυστύχημα…